Nylig undersøgelse fra EUROPRIS om begrænsninger i uddannelse i fængsler

Efter anmodning fra fængselsadministrationen i en sydøsteuropæisk stat gennemførte EUROPRIS for nylig en ikke-repræsentativ undersøgelse blandt sine medlemmer, men det er ikke desto mindre værd at se på resultaterne af undersøgelsen. Indholdet af de stillede spørgsmål er, om der er indskrænkninger i indsattes ret til uddannelse, og i givet fald, hvad det er for en begrænsning.

Tolv lande, hovedsageligt fra Nord- og Nordvesteuropa, deltog i undersøgelsen. Fra EPEA’s synspunkt kan et positivt resultat ses fra svarene: Retten til uddannelse er et værdifuldt aktiv, som er grundlæggende beskyttet af alle deltagende stater! Naturligvis spiller typen af ​​fængsling – åben eller lukket – samt risikovurderingen i sidste ende en rolle i forhold til den konkrete udformning af uddannelsesmuligheder, men det kan aflæses af svarene, at uddannelse anses for afgørende for vellykket reintegration og adgang. det bør gives, når det er muligt.

Grundlæggende er det lige meget, om en indsat er i et lukket eller åbent fængsel, alle kan gå i skole. Der er endda en tendens til, at indsatte i åben varetægt går i en folkeskole uden for fængslets mure – hvor omstændighederne tillader det.

Størstedelen af ​​de indsatte kan gå i skole hver dag, blandt andet på grund af den individuelle kriminalforsorgsplan og de deri formulerede uddannelsesmål. Systemet er langt mere gennemtrængeligt, hvis undervisningen, der tilbydes i fængslet, tilrettelægges via Undervisningsministeriet, da den samme læreplan så gælder inde og ude, og de samme uddannelsesmål tilstræbes.

I det lukkede fængselssystem, eller så afhængigt af risikopotentialet, ledsages de indsatte på vej til skole, og der er endda tilsynspersonale til stede i undervisningen, eller klasseværelset overvåges af kamera.
I omkring 80 % af de besvarende lande oplyses det, at fjernundervisning er mulig, dvs. online undervisningstilbud er tilgængelige for de indsatte. Efter erfaringerne fra EPEA-webinarerne under pandemien er dette resultat ret overraskende. Det hænger dog formentlig sammen med, at mange af de indkomne svar kom fra Nord- og Nordvesteuropa.

Fra EPEAs synspunkt er det opmuntrende at bemærke, at i 75 % af landene er deltagelse i uddannelse ikke gjort afhængig af fangens “gode opførsel” – medmindre han med kort varsel bliver sanktioneret for grov tilsidesættelse af interne regler. I en fjerdedel af besvarelserne er det tydeligt, at muligheden for at deltage i uddannelse hænger meget direkte sammen med den indsattes “korrekte adfærd”.

På det kardinale spørgsmål om, hvorvidt der findes restriktioner for terrorforbrydere med hensyn til uddannelsesdeltagelse, svarede alle fængselsadministrationer undtagen én nej, idet de udtrykte overbevisningen om, at uddannelse under alle omstændigheder er en universel menneskeret.

This article was written by flf_dk